Ongemak.

 

Dat voel ik als ik een vlog van één van mijn vriendinnen zie. Zij is een Social Media personality. Ze post heel veel filmpjes waarin ze openhartig alles over haar leven deelt. Ik vind het knap van haar, maar ik zou dit zelf dus echt nooit doen.

 

Heb jij dat ook? Dat gevoel van ongemak? Al die coaches en lifestyle-ondernemers die maar in hun telefoon blijven praten, en al hun ins-en-outs aan de grote klok hangen?

Het is grappig. Eerst was er een periode waarbij Social Media bekritiseerd werd omdat mensen alleen maar hun hoogtepunten erop zetten. Zonsondergangen op het strand, hun sixpack na een workout, dat ene snoepreisje naar Las Vegas… kijk mij, mijn leven is beter dan dat van jou!

Mensen kregen steeds meer door dat dit niet echt oprecht was. En dat het eigenlijk best slecht voor je zelfvertrouwen is om continue geconfronteerd te worden met de highlights van anderen. Hollywoodsterren en influencers mengden zich in het gesprek en zeiden ook dat deze hoogtepunten en glamourfoto’s een eenzijdig beeld waren van iemands leven.

 

Op zich goede kritiek.

 

Maar wat gebeurde er toen?

 

Toen begonnen influencers ook hun ‘kwetsbare’ kant te tonen.

 

En dat maakte alles nog veel ongemakkelijker! We leven nu in een tijd waar het blijkbaar normaal is om in tranen een Instagram Live filmpje op te nemen en te vertellen dat we last hebben van paniekaanvallen. Wellicht is het goed hoor, voor het grotere geheel, maar deze openheid en exhibitionisme past niet bij alle mensen.

 

Of bij alle ondernemers.

 

Voor ZZP’ers is het nog lastiger omdat we constant horen: Jij bént je merk! Laat je gezicht zien! Mensen willen geen zaken doen met een bedrijf, maar met de mensen achter het bedrijf! Je moet zijn waar je klanten zijn!

 

En we hebben een onderzoek gelezen waar in staat dat mensen sneller swipen of wegscrollen als zie een foto ZONDER gezicht zien. Dus wat doe jij? Jij denkt dat je foto’s en videos met je eigen gezicht moet gaan posten.

 

En ons ongemak hierbij is tweeledig:

  1. We willen onze persoonlijke foto’s en video’s niet hebben rondslingeren op de servers van de Social Media giganten
  2. We willen überhaupt niet ons publiek ‘lastig vallen’ met onze vlogs en ditjes en datjes.

 

Ook speelt een ander ongemak mee: staan we wel achter het hele idee van Social Media? Willen we wel meedoen aan een soort virtuele realiteit die wellicht meer nadelige invloeden heeft op de samenleving dan positieve?

  • de verspreiding van nepnieuws in verkiezingen
  • een president die zijn volk voorlicht via Twitter
  • smartphone-verslaving
  • enorme toename van stress en burnouts door continue vergelijking met anderen

In module 2 kijken we wat meer naar hoe Social Media ons onder controle heeft.

 


Consumeren en Creëren

We hebben dus twijfel bij hoe gezond het is om veel Social Media te consumeren. Gelukkig hebben veel ondernemers dit door. Mensen met échte focus op hun bedrijf realiseren zich dat Social Media consumptie niet bijdraagt aan hun geluk en productiviteit. Tenzij écht intentioneel ingezet, is scrollen en kijken hoe anderen het doen een bezigheid die niet bijdraagt aan groei.

Hoe zit het met Creëren?

Oké, minder scrollen dus. Maar draagt het plaatsen van updates op Social Media wél bij aan je geluk of productiviteit? Als je de marketing professionals en business coaches moet geloven wel.

You have to create! Tell stories! Share your entrepreneurial journey!

Bovendien kennen we ook allemaal voorbeelden van bloggers, vloggers en influencers die daadwerkelijk een dik bedrijf hebben kunnen bouwen dankzij Social Media. Het kan dus zeker!

 

Oké, Social Media werkt voor sommige ondernemers, maar ik voel mij er niet comfortabel bij

Persoonlijk, als privé persoon, heb ik nooit gehouden van dingen posten op Social Media. Ik heb geen social op mijn telefoon en ik scherm mijn profiel af. Ik voel mij er niet fijn bij om veel over mijzelf te delen op de platformen.

En zelfs als ondernemer ben ik heel erg selectief in het inzetten van Social.

 

Hoe komt dat?

 

Ben ik een introvert? Nee

Ben ik onzeker? Nee

Weet ik niet wat ik moet posten? Nee

 

Na diep graven en overwegen kwam ik erachter waarom. Het is omdat ik vaak meerdere projecten tegelijk doe. Ik ben een echte generalist of multipotential: ik stort mij nogal snel vol enthousiasme op een nieuw project. Soms komt dat verwarrend over voor mijn omgeving. Uit angst om verwarrend over te komen met mijn vele passies en projecten, publiceer ik maar weinig op LinkedIn en andere Sociale platformen.

Het is eigenlijk maf, want ik hou enorm van presenteren. Als ik op een podium sta, dan zit ik helemaal in de flow. Misschien is het de adrenaline…

De psychologie hierboven is best belangrijk. Hij vormt namelijk mijn emotionele motivatie om Marketing zonder Social Media te willen doen. Jullie hebben er waarschijnlijk allemaal één, of meerdere. In deze cursus is het belangrijk om te achterhalen wat je Emotionele Motivatie❤️ is, maar nog belangrijker is wat je Strategische Motivatie🧐 is!

 

❤️ Jouw Emotionele motivatie

Waarom voel jij je ongemakkelijk om veel te delen over jezelf op Social? Vaak wordt gedacht in introvert vs extravert. Ik geloof niet dat het zo zwart-wit is, maar het zou kunnen dat jij als introvert niet heel graag naar buiten treed met jouw boodschap. Het kan ook zijn dat jij niet het idee hebt dat jouw verhaal de moeite waard is. Of dat je het gevoel hebt dat je niet natuurlijk overkomt. Of dat je toch al achterloopt…

Heb jij een Emotionele Motivatie? Waarom heb jij het gevoel dat Social Media niet goed past bij wie jij bent? Waarom is het niet authentiek voor jou?

 

🧐 Strategische motivatie

Een strategische motivatie om Marketing zonder Social Media te doen is heel sterk. Het kan zijn:

  • ik heb geen Social Media nodig want ik krijg klanten op een andere manier
  • ik kies ervoor om maar één Social kanaal in te zetten voor mijn bedrijf, omdat daar de hoogste ROI zit
  • ik besteed geen tijd aan posten over mijn bedrijf: ik zorg dat mijn dienst zó goed is dat anderen over mijn bedrijf praten op Social
  • ik weet heel goed waar mijn beste klanten zitten, en dat is niet op Social
  • ik focus op het bouwen van mijn bedrijf en diensten, en besteed graag Social uit
  • mijn concurrenten zetten vol in op Social Media – dus ik kies bewust voor een andere route

 

Opdracht:

📢 Lees bovenstaande Strategische motivaties eens hardop voor. Wow, dat klinkt krachtig, toch! Veel krachtiger dan je Emotionele motivatie…

 

In het volgende onderwerp gaan we kijken naar oplossingen. Waarom het wellicht een voordeel is dat jij het anders gaat doen! Weg van de grijze massa…