Laten we 10 jaar terug gaan in de tijd.

Ik was op mijn eerste grote reis. Tijdens een zware bergtocht raakte ik bevriend met twee jonge Australiërs. Ze vroegen: “are you on Facebook?” . Toen maakte ik een profiel aan. De eerste vijf jaar was Facebook een leuke manier om in contact te blijven met vrienden en kennissen.

 

Vanaf 2012 verschenen ook mijn favoriete merken op Facebook. Door Patagonia te volgen, kreeg ik mooie nieuwe artikelen en promoties van dat merk in mijn feed.

 

De jaren daarna verscheen elk merk op Facebook. Er was geen merk, groot of klein, meer te vinden die niet op Facebook was. Datzelfde is nu gebeurd met Instagram. En waar Twitter begon als platform voor journalistiek, voelt het nu eerder als een afvoerputje van oppervlakkige uitingen en ongefundeerde backlash.

 

Merken zetten Social Media in om hun merk-promotie te pushen. Dat heeft geleid tot een informatie-overload. Merkpromotie is nu overal op Social. Ik heb het zelf getest op Instagram:

 

Per 20 posts in mijn feed waren er 5 gesponsord. 

Bij ‘Stories’ is het aandeel nog hoger: Per 20 stories was het aantal advertenties 8 😕

 

Maar goed, wij mensen leren snel. Adaptation. Ons brein ontwikkelt een mechanisme om deze ads niet meer te zien. Dus wat blijkt: in een fractie van een seconde kan een tiener een advertentie onderscheiden van een sociale boodschap. Sterker nog: tieners en twintigers hebben ‘blind spots ontwikkeld voor banner advertenties! We zien ze gewoon niet meer!

Wat elke Marketing professional zou adviseren is om dus geen advertentie-achtige content te maken, maar aan storytelling te doen. Iets ‘oprechts’, het liefst met je eigen gezicht erop. Daarom vullen de Sociale platformen zich nu met videos van pratende personen.

Uit onderzoek naar swipe-gedrag op Instagram Stories blijkt: mensen swipen sneller langs een boodschap van een bedrijf dan een boodschap van een persoon. En ook op de andere platformen wordt er super snel voorbij posts gescrollt, tenzij er een gezicht in staat. Slimme marketers weten dit en zetten dit in. Daarom zie je tegenwoordig steeds meer personen en gezichten op zakelijke Social accounts.

 

Social Media Marketing is niet meer zo effectief als jaren geleden

Dit is de neergaande spiraal waar wij als bedrijven in zitten:

  • mensen hebben blind spots gekregen voor ads. Alles wat als reclame voelt, wordt automatisch genegeerd. Dat heeft ons brein in een paar jaar tijd geleerd. Toen die realisatie doordrong in de marketingwereld, kwamen ze met een oplossing: Storytelling! Zorg dat jouw reclame-boodschap niet meer voelt als een advertentie. Dan krijg je wellicht nog de aandacht…
  • dat leidde tot nog meer content op Social Media. Tegenwoordig delen ondernemers en marketers massaal stories, behind the scenes en hele journeys. Want dat is dé manier om nog op te vallen in alle noise.
  • Daardoor is de berg aan content die dagelijks op Facebook, Insta en Twitter komt, enorm geworden. En is het wederom moeilijker om op te vallen. Schreeuwen voor aandacht, weinig engagement. Saturation and noise.

Maar als je dus een authentieke boodschap hebt, je werkt niet met gesponsorde posts en je hebt goede content om je followers te inspireren, wat is dan het probleem, zul je denken? Wel: dit is een weerspiegeling van een groter probleem. Het produceren van content voor Social Media, hoe goed ook, is als rennen in een hamsterwiel.

The bottom line is dit:

Om relevant te zijn op Social Media zul je in de toekomst steeds vaker moeten posten, steeds persoonlijkere dingen moeten posten en steeds vaker betalen om te gaan posten.

 

Jep. That’s right.

 

Er zijn eigenlijk 3 redenen waarom Social Media Marketing niet meer zo effectief is als jaren geleden.

  1. Onze Attention Span neemt elk jaar af (dit komt deels door feed-scrollen)
  2. Het algoritme schuift steeds nieuwe dingen bovenaan (het newsflash-principe)
  3. Organic reach = dead. Als merk of bedrijf zul je uiteindelijk moeten betalen om überhaupt in de feed van je volgers te komen

 

 

waarom Social Media niet meer zo effectief is…

1. Onze aandachtsspanne is korter dan die van een goudvis!

 

Merk jij ook dat jouw aandachtsspanne is afgenomen?

 

waarom Social Media niet meer zo effectief is…

2. Het algoritme schuift steeds nieuwe dingen bovenaan (het newsflash-principe)

Nieuwe content komt bovenaan. Oude content (hoe goed ook) sneeuwt onder. De nieuwe ‘live’ functie op Social Media platformen heeft dat versterkt. In Module 4: Duurzame Content – Newsflash vs Evergreen vertel ik hier meer over en draag ik oplossingen aan.

 

waarom Social Media niet meer zo effectief is…

3. Betalen om überhaupt in de feed van je volgers te komen

Dat is waar de grootste Social platformen naartoe bewegen. Boost this post to reach people! Lees hieronder het verhaal van een Amerikaanse marketer.

So a friend of mine used to have his band page on Facebook. He did a show in our town and the local people started following him on Facebook, and soon he had over a thousand fans. He used to post a lot on Facebook but surprisingly, out of his 1000 fans, only 4–5 would like or interact with those posts. It boggled his mind, and if you’ve run a business page on Facebook, I’m sure your experience hasn’t been any different. Facebook organic (free) reach is down to a mere 1–6% of your fans now. Facebook say they have done this to improve the user experience, and there might be some degree of truth to that, but the whole truth is much bigger.
They make you think that ads are the only way to grow:
Every post you put on your Facebook page has a little Boost Post option at the bottom now. This button is shown alongside your meager likes and comments. They’re basically screaming in your face to spend money. And then you think to yourself, “I’m making such great content and still getting no traction. Why can’t I give it a try? It’s just 1$.

 

Je bent afhankelijk van het algoritme van Instagram en Facebook of zij jouw post gaan laten zien in de newsfeed van je volgers. En hoelang ze jouw post gaan laten zien. Er zijn zelfs stemmen in de marketingwereld die voorspellen dat Facebook en Instagram naar een infrastructuur aan het bewegen zijn dat je moet gaan betalen elke keer dat je iets plaatst als bedrijf. Je zult niet meer je publiek kunnen bereiken zonder betaalde promotie. In de marketingwereld wordt wel gezegd: Organic Reach is dead… 

 

Die afhankelijkheid van het algoritme maakt het ook irritant om mee te werken. Ik zag laatst deze advertentie voorbij komen:

 

ALWEER een verandering op het platform! Je zal maar 8000 volgers hebben… die plotselinge veranderingen vanuit één of ander kantoor in Silicon Valley geven behoorlijk wat stress! Moet je nu weer je helemaal gaan verdiepen in een cursus waarbij je de laatste Social Media truukjes moet leren?

En dan volgend jaar wéér…

 


 

Hoe scoort Social Media ten opzichte van andere vormen van online marketing?

De Social Media platformen zijn nogal veranderd de afgelopen tijd. Vandaar dat steeds vaker ondernemers en marketers zich afvragen hoe relevant Social Media marketing nog is. Als we naar algemene statistieken kijken, dan blijkt Social Media helemaal niet zo effectief te zijn om klanten te krijgen.

Kijk onderstaande video.

Bron: Email-Statistics-Report-2015-2019.

 

We zien dus dat Social Media statistisch gezien niet heel hoog scoort als het gaat om tijd en geld besteed aan het platform vs opbrengsten.

Dit is erg vreemd.

Want het is nog steeds de go-to marketingtactiek voor nieuwe ondernemers.

Het lijkt alsof ondernemers en marketers een blinde vlek hebben voor dit soort eye-opening onderzoeken. Want we blijven braaf content maken op Facebook en Instagram.

 

Op naar de volgende struggle: mezelf en mijn bedrijf promoten op Social Media voelt niet authentiek…