Nobody said it would be easy

 

Het feit dat je bij deze cursus Marketing zonder Social Media bent terechtgekomen, zegt al iets over jou en jouw business. Wellicht ben jij die ene marketing-pro die Social al helemaal heeft uitgespeeld en benieuwd is naar andere methoden, maar ik geloof dat de meeste mensen hier gewoon op zoek zijn naar betere marketing en minder Social Media stress.

Wees eens eerlijk…Heb je het gevoel dat je achter loopt? Je gaat die ene populaire vlogger met 20.000 volgers toch niet meer inhalen. Zelfs als je de beste Social Media strateeg ter wereld inhuurt voor een paar duizend euro, ga je dat never inhalen. In ieder geval niet terugverdienen.

En naarmate er meer mensen dit ‘catching up’ proberen, naarmate het minder effectief wordt. Hoe meer mensen sociale netwerken in gaan zetten voor hun business, aan hoe meer marketing boodschappen de Social Media gebruikers worden blootgesteld. En het is al over zijn hoogtepunt heen. In 2012 was het echt nog effectief. Maar nu hol je erachteraan.

 

Gelukkig is het niet allemaal slecht nieuws.

 

Tijd om aan de slag te gaan!

 

Ken je de Wet van de Remmende voorsprong. Het verhaal van de tortoise and the hare? 

 

Slow and steady wins the race

Probeer niet in te halen, maar doe je voordeel met Marketing die anders is dan anderen, en die past bij waar jij goed in bent!

Een klein voorbeeld. In de energiewereld is een fenomeen, leapfrogging. In westerse landen werden stroomlijnen aangelegd en werden huizen aangesloten op het gasnet. In rurale gebieden in Afrika gebeurde dit niet. Ze liepen ‘achter’. Er zou zo ontzettend veel tijd en geld nodig zijn om deze achterstand in te halen, om een elektriciteitsnet te bouwen om de huizen van energie te voorzien.
Maar toen kwam de doorbraak in zonnepanelen. En juist omdat huizen in de rurale gebieden van Afrika niet aangesloten waren op het stroomnet, brak zonne-energie daar succesvol door.

 

 

 

Dus, ga jij als een gek je stroomlijnen optuigen om de rest ‘bij te houden’? Of ga je voor zonnepanelen?


 

👯 Ben jij het promo-meisje van je bedrijf of de architect?’ 👩🏾‍💼

 

“We were spending so much time trying to promote our business on Social Media that our quality of work was suffering. We were dedicating more time to creating the perfect post and engaging which, in my honest opinion, is more so validation. We call it the validation spiral. You’re not necessarily marketing for your business. You’re trying to engage more to make yourself feel more validated about your business.”

Volgers, likes en shares worden vaak gezien als doel. We vergeten dat het een middel is. Tenzij je een activist bent, helemaal niets verkoopt en gewoon zoveel mogelijk aandacht wilt van zoveel mogelijk mensen, is een groot publiek niet je DOEL. Het is een middel. Een middel om ergens te komen.

 

In de volgende modules gaan we kijken of:

  • jij teveel afhankelijk bent van Social Media
  • of jouw business ook zonder Social Media kan
  • – als dat niet direct het geval is, dan kijken we naar hoe je een transitie kunt maken
  • hoe je klanten kunt bereiken op een andere manier
  • hoe je zorgt dat jouw content veel langer vindbaar blijft
  • welke kanalen er bij jouw business passen

Het volgende onderwerp  is een bonus-onderwerp. Deze is voor als je het interessant vindt om meer te leren over negatieve effecten van Social Media. Of als je een frustratie van mij wilt horen met Social. Of als je meer wilt leren over Digitaal Minimalisme. Als je in korte tijd zoveel mogelijk uit deze cursus wilt halen, adviseer ik om de bonus over te slaan en door te gaan naar de Module: Kan jouw business zonder Social?