Er zijn ongelooflijk veel marketingtools en marketingkanalen. Kijk maar eens naar de afbeelding hieronder.

 

 

In dit taartdiagram is social media maar één van de 16 marketing methodes. Bekijk ze eens goed. Welke zet jij in?

 

Online of Offline?

Differentiëren in offline en online marketing is inderdaad een manier om onderscheid aan te brengen. In deze cursus doen we dat ook: in Module 3 staat online marketing centraal, terwijl we in Module 4 meer kijken naar offline methodes.

Maar: soms mengen online en offline met elkaar. Zoals bijvoorbeeld bij de Marketingtool Meetup.com. Dat is een prachtig online platform waarmee je lokale offline meetups organiseert.

Ik ben gek op online marketing, omdat het goed past bij mijn tech-kennis. Bovendien stelt het me in staat om twee maanden per jaar vanuit Portugal te werken. Dat is geweldig. Ook is de digitale wereld een goede plek om mensen te ontmoeten die je kunt helpen. Maar ik zou nooit alleen willen inzetten op digitaal. Waarom niet? Omdat het diepgang geeft om mensen in het echt te ontmoeten. Omdat sterke banden en relaties energie geven.

 

Market jij een oplossing of market jij jezelf?

 

Interessanter is om een onderscheid te maken in marketing door middel van je oplossing en marketing met je persoonlijkheid.

 


 

 

 

Marketing met je oplossing

Contentmarketing

  • Het beantwoorden van een vraag.
  • Het makkelijk maken van iets moeilijks.
  • Iemand iets leren.

Het is geweldig als jij weet wat jouw niche is. Dat betekent dat er een enorme kans ligt in content marketing. Jouw ideale klant heeft een vraag. Bijvoorbeeld: “Hoe doe ik belastingaangifte als ondernemer?” Door het creëren van content, zowel in video, audio en tekst, kun jij deze mensen helpen jouw dienst te vinden.

Als het concept content marketing nieuw is voor jou, kijk dan dit filmpje.

 

De kern van content marketing is beantwoorden waar mensen naar op zoek zijn. In plaats van via tekst, video of audio mensen overtuigen dat ze bij jou moeten zijn, ze helpen een antwoord te vinden op hun probleem. En het begrip probleem kan breed zijn: Als jij mensen helpt door hun ‘leuke locaties om te hardlopen’ te vinden, los je een probleem voor ze op.

De meeste ZZP’ers weten dat ze ‘moeten’ bloggen. Omdat dat goed is voor je vindbaarheid. Maar wat ik vaak tegenkom is dat ze artikelen schrijven over hetgeen dat hen bezig houdt.

Voorbeelden van algemene artikelen en Antwoord-artikelen:

🏋Personal trainer:
Van: ”

👫Coach
Van: “Hoe je met een coach moet praten over onzekerheid”
Naar: ”

🍷Wijnproeverijen
Van: “Waarom mensen absoluut een wijnproeverij moeten boeken bij mij”
Naar: “Wat is biologisch-dynamische wijn?”

 

En natuurlijk is het goed om af en toe een prachtig opiniestuk te schrijven. Een uniek artikel dat écht uit je hart komt. Dat raadt ik zeker aan. Alleen een goed opiniestuk gaat niet zo snel opgepikt worden door zoekmachines. Dus dan moet je zelf de marketing voor je artikel gaan doen, en proberen je artikel in de krant te krijgen of heel veel moeten posten op Social.

Een goede website heeft 3 typen blogs: Antwoord-artikelen, persoonlijke artikelen en een Pillar Post.

Als je nog geen pro bent in content marketing, is het slim om te focussen op antwoord-artikelen.

Als je nou niet zo van schrijven houdt, dan is dat helemaal niet een probleem. Je kunt namelijk ook Antwoord-artikelen verpakken in video’s of podcasts!

Waar plaats je dan die Antwoord-artikelen? Op Evergreen platformen. Daar gaan we in Module 3 naar kijken.

Marketing met je persoonlijkheid

AGunfactor.

 

 

 

We gaan luisteren naar een case-study.

Shanna Skidmore is een financieel coach voor ondernemers. Ze had een succesvol bedrijf (6-figure business, zoals Amerikanen dat graag zeggen) opgebouwd met een actieve community. Ze haalde veel klanten uit Instagram.

Maar het voelde niet meer goed. In haar eigen woorden:

In 2014 I posted here and there, haphazard really. In 2015 I started “trying” I would say. This is probably when the love/hate began as well! I would take sooo many photos of my life, spend sooo much time trying to edit them and then spend sooo much time analyzing and agonizing the response. I even had an excel file that tracked image likes and engagement (before Planoly). It was ridiculous. I wasted so many life hours trying to be a photographer instead of just being me. 
In 2016, though, it got hard again. First of all, everything started to look the same. Instead of sharing unique stories, I felt like everyone was sharing the same story. I felt like I was having to shout to be heard, and I don’t like shouting. I felt bombarded with product launches and “instagram will make or break your business” pitches. I felt tired. And I sensed my friends felt tired as well. I started wondering, “Do I really need this? Is it really ‘good’ for me? Is it helping as much as it’s hurting?” I was exhausted pouring more and more into my words, yet fighting algorithms and the instagram “man” to be heard. I didn’t want to follow rules. I didn’t want to believe that one platform could make or break my business.

Ze stopte 18 maanden met Instagram. Haar publiek liep enorm terug.

Eerst.

Maar kwam later sterker terug.

Haar methode om dit op te vangen, was de combinatie van SEO en een goede funnel. Ze liet een sterke website maken die goede, long-form content aankon. Content in de vorm van tekst, audio en video.

 

Er zijn echt oneindig veel manieren van marketing. Ik heb een onders

SEO

Focus op keywords. Blogging.