Naast de methodes Social media uitbesteden, OPN en het creëren van evergreen content, zijn er oldschool offline marketingmethodes die écht nog steeds goed werken. Misschien is het niet een kwestie van nog steeds, maar meer een kwestie van weer. Iedereen is zo gefocust op online dat je juist makkelijk je kans kunt pakken op offline marketing. Spring er tussenuit… Get out of the grey!

Juist omdat iedereen links gaat, is er rechts weer ruimte…

En niet alleen ruimte, ook aandacht.

En ik ga je niet vertellen dat je moet adverteren in het lokale krantje, of dat je folders moet printen en moet verspreiden. Dat is zo ontzettend obvious en standaard, dat ik niet vind dat dat plek verdient in deze cursus. In deze tactieken hieronder wil ik juist wat verfrissende offline marketingmethodes.

👉Deze tactieken werken goed voor de Niche Expert, de Exclusieve Vakman maar vooral ook voor de Local Hero!


 

Jij hebt je marketing op orde…

…als jouw bestaande klanten nieuwe klanten aandragen

Referral en affiliate marketing zijn heel gewoon in de digitale wereld. Maar wist je dat dit offline ook heel goed kan werken?

      • Houd een open dag waarop jouw klanten hun vrienden en kennissen mee kunnen nemen. Organiseer een gratis workshop of masterclass via Meetup.com
      • Vier het vijfjarig bestaan (of een mooie doorbraak) en open je deuren naar klanten, hun vrienden en maak er een mooie experience van.
      • Geef de klant die de meeste word-of-mouth doet een gratis dienst of een supergoed cadeau.
      • Vraag je relaties en klanten om jou te helpen met het marketen van je diensten. Vraag hen ook zelf een beloning voor te dragen. Je zult verbaasd zijn over hoeveel klanten of zakelijke relaties positief zullen reageren op deze vraag!

TIP: Het voeden van een gevoel van ‘ergens bij horen’ werkt vaak beter dan een financiële beloning.

…als mensen over jouw business praten omdat ze enthousiast zijn

We weten dat een goede klantenservice essentieel is voor een bedrijf. Maar above and beyond gaan voor een klant, doe je dat al? De mensen waarmee je werkt een buitengewone ervaring bieden? En dan niet om ze over de streep te trekken, maar juist daarna. Juist als de transactie al geweest is, verwachten mensen

De meeste bedrijven laten hier heel wat liggen. De meeste bedrijven communiceren heel veel om klanten over de streep te trekken, maar als ze eenmaal het geld hebben, blijft het stil. 🔉 tip: luister de podcast ‘The Art of Giving Gifts’ van SPI. De link staat in de OutoftheGrey Favo Toollijst. 

Als je iets extra’s doet, wat mensen niet verwachten, gaan ze over je praten. Ter illustratie: een prachtige quote van mijn held Seth Godin over de Mona Lisa:

“And worth noting: The Mona Lisa has a huge social media presence. Her picture is everywhere. But she doesn’t tweet. She’s big on social media because she’s an icon, but she’s not an icon because she’s big on social media.”  Seth Godin on Seths Blog.

Een handgeschreven briefje dat wij met Fantastbaar door de bus deden bij nieuwe klanten (winkels), een aantal weken nadat ze betaald hadden.

…als mensen jouw onthouden doordat ze op een feestje met je gepraat hebben

Één van de meest gehoorde vragen op een borrel is: “Zo, en wat doe jij eigenlijk in het dagelijks leven?” Zorg dat jij een goed verhaal hebt. Zorg dat je in korte tijd kunt uitleggen hoe jij waarde toevoegt aan je klanten.

Het is mij al vaker gebeurd dat ik (soms echt een halfjaar later) opeens een belletje kreeg van iemand die mij op een borrel had gesproken, en nu ineens content marketing advies nodig had.

🤔 Sorry als je deze tip heel erg obvious vindt, maar het zal je echt verbazen hoeveel tijd wij moderne marketers stoppen in online schreeuwen wat we doen, en offline gewoon gezellig meepraten over het weer.

…als jouw business een obvious go to is voor je netwerk

Deel je publiek met je netwerk. Het aangaan van vriendschappen en partnerschappen met andere ondernemers kan je heel veel marketingdollars schelen.

      • Start een friends of my business pagina op je website en hang een overzicht hiervan op je werkplek. Dit geeft jouw bedrijf niet alleen een warm en persoonlijk gevoel, maar het laat ook zien dat je community-minded bent, niet cash-minded.
      • Bezoek en organiseer informele meet-ups. Het samenbrengen van mensen is zo waardevol! Bied een plek waar ze kunnen praten over hun uitdagingen, hun successen kunnen vieren..

TIP: Het helpen van andere professionals door het delen van jouw connecties en advies wordt echt gewaardeerd. Zelfs je concurrenten zullen op een positieve manier over je praten. 

Het is heel interessant om sociale media tactieken offline in te zetten

Als je naar de marketingtechnieken in dit het laatste hoofdstuk kijkt, dan zal je vast een lijn ziet met social media technieken. We vergeten dit vaak als we actief zijn op Facebook en Instagram – dat dezelfde principes gelden als in de echte wereld. Alle marketing, zowel online als offline, is gebaseerd op dezelfde basisactiviteiten.

      1. Zet je bestaande netwerk in om nieuwe klanten te krijgen
      2. Genereer positieve mond-op-mond
      3. Weet hoe je je business moet omschrijven
      4. Netwerken

De vaak-vergeten regel voor succesvolle marketing: zorg ervoor dat jouw marketing iets toevoegt aan mensen! Het gaat niet om het vertellen over jouw bedrijf, maar over het helpen van klanten. Als je dit eenmaal doorhebt, zul je altijd nieuwe klanten kunnen vinden, ook als je al je die tijdrovende social media kanalen links laat liggen.

 

 


Een Geheim

 

🤫 Ik zal je een geheim verklappen.

 

Hier wordt bijna nooit over gepraat…

 

Ik heb een drukbezochte website over surfboards. Op die site heb ik een gebruikservaring geschreven over mijn eigen surfboard. Ik heb er zelfs een Youtube video over gemaakt. Onder de video staat een link naar een winkel waar mensen het surfboard kunnen kopen.

Als mensen dus via mijn website of video klikken op de link, en vervolgens een surfboard kopen bij de winkel, krijg ik als ‘affiliate’ 8% van de verkoopwaarde. Dit heet affiliate marketing of referral. Je krijgt een beloning van de winkel, omdat je een nieuwe klant hebt aangedragen die een goede koop gedaan heeft.

 

En nu het grappige…

 

Dit principe is heel bekend in de online wereld. Maar in de offline wereld werkt dit ook.

 

Je kunt met een bevriende ondernemer afspreken dat je elkaar een beloning geeft voor het aandragen van klanten. Bijvoorbeeld:

Mitch, de fotograaf, heeft een mondelinge afspraak met de band de Jolly Mango’s. Als Mitch in zijn netwerk mensen spreekt die op zoek zijn naar een act voor een feest of bruiloft, dan raadt hij soms de Jolly’s aan. Alleen als het écht past bij wat diegene zoekt: een swingende, sfeervolle folk band.
Als de band geboekt wordt door iemand die via Mitch binnenkomt, zijn ze erg blij. Het is namelijk een fijne manier om aan boekingen te komen: verwijzingen. Echt een pareltje van Marketing zonder Social Media. De band heeft afgesproken met Mitch dat hij 8% van de boekingsprijs krijgt. Dat is best een leuk bedrag voor Mitch. Dit principe lijkt ook erg op OPN, alleen dan is het wat persoonlijker.

Let op: dit is allemaal op basis van goed vertrouwen. Maak zo’n afspraak als dit alleen met mensen uit je netwerk die je vertrouwt. Het principe van anderen belonen voor doorverwijzingen is nog niet heel bekend en er wordt weinig over gepraat. Ik denk dat meer ondernemers het doen, maar er gewoon niet over praten. Discretie is natuurlijk best belangrijk hierin. Voor veel ondernemers is het doorverwijzen iets wat ze gewoon uit liefde en enthousiasme doen. Het ‘ruilen’ van zoiets oprecht voor geld zal sommige mensen tegen de borst stoten. Let dus heel erg op wanneer je erover begint.

 

✏️Opdracht:

Maak een referral (verwijzings)-afspraak met een ondernemer uit jouw netwerk. Dit is spannend, ik weet het. Maar: ik geef het je als opdracht. Als je écht bereid bent om spannende dingen te doen om je bedrijf te laten groeien, dan moet je deze opdracht uitvoeren. Ik geef je een duwtje in de rug: vertel diegene dat je een training aan het doen bent en dat je met een Module over goede Offline Marketing bezig bent. Een opdracht uit deze training is dat je een verwijzingsafspraak maakt met iemand uit je netwerk.

 

👉 Als jij deze training afrond, krijg je een uitnodiging om deel uit te maken van de OutoftheGrey community. Daarin zitten ondernemers die, net als jij, kiezen voor authentieke en future-proof Marketing. Het is een besloten en afgeschermde groep, waar je zonder gène over je marketingstruggles en doorbraken mag praten. Voor de ondernemers die het willen, is er in dit netwerk ruimte om elkaar te leren kennen en aan de slag te gaan met referrals.