Bekijk video. Hoe kun je minder tijd spenderen op de platforms?

 

 

📝Wanneer heb jij iets gedeeld op Social Media waar mensen écht iets aan hadden? Content die écht significant was?

📝Voel jij je op Social Media meer een atleet of een promo-meisje?

📝 Hoeveel tijd zou jij maximaal per week willen besteden op Social Media?

Ik besteed nog veel minder dan 2 uur per week aan Social.

 


Zo doe je het

 

Wees intentioneel. Plan in wanneer je online gaat.

 

“If you use Social Media professionally, use it as a professional.”

-Cal Newport

Cal bestudeerde hoe mensen Social Media gebruikten.  Zowel consumenten, ZZP’ers en Social Media professionals bij grote bedrijven. Wat opviel, was dat juist de Social Media managers hun tijd op het platform limiteerden. Zij gebruikten Social Media nooit op hun telefoon, altijd op Desktop. Zij wisten exact op welke momenten er gepost, gescrollt of gepraat moest worden op het platform. Zij hadden de kleinste kans om te ‘verdwalen’ in hersenloos klikken en scrollen.

 

Consumeren (Scrollen)

Social Media is erop gericht om ons zo lang mogelijk op het platform te houden. En daar zijn ze mega-effectief in. Dat is waarom zoveel mensen het gevoel hebben dat Social Media hun beheerst, in plaats van dat zij Social Media beheersen.

Er is een manier om ervoor te zorgen dat jij dit onder controle krijgt.

  • weet waarom je consumeert
    Waarom is het belangrijk voor jouw bedrijf om af en toe Social Media te consumeren? Wat zou een positieve en productieve reden zijn om zo nu en dan eens te scrollen? 👉Tip: als je dit niet weet, benader het dan negatief: stel je eens voor dat je niet meer kan scrollen of nooit meer een newsfeed kan zien. Wat zou je dan missen, businesswise?
    Voorbeeld 1: het is belangrijk om op te hoogte te blijven van jouw publiek. Je wil weten waar ze over praten, wat ze bezig houdt. Dit zet je namelijk in om nieuwe blogposts te schrijven. Je consumeert dus om onderzoek te doen naar je publiek. Voorbeeld 2: je wilt inspiratie opdoen voor een nieuw interieurdesign. Je weet dat er een aantal interieurprofessionals zijn die écht heel mooie moderne designs maken. Je wil in de gaten houden wat zij posten.Omschrijf waarom het belangrijk voor jouw bedrijf is om te consumeren. Schrijf dit duidelijk op. Maximaal 3 dingen
  • behandel dit als een opdracht
    “Ik kies ervoor om Facebook in te zetten om te zien waar mijn doelgroep over praat. Ik doe dit één keer per week, 30 minuten lang. Ik maak aantekeningen en sla deze op in mijn blog-onderwerpen document.”
  • ga nooit winkelen zonder boodschappenlijstje
    Lees je opdracht voordat je inlogt op het platform. Weet wat je gaat halen. Laat je niet afleiden door posts en updates in de feed. Ga geen gesprekken aan: dat doe je bij Converseren. Ga niks posten: dat doe je bij Creëren.

 

😒Valkuil: gedemotiveerd raken door naar je concurrenten te kijken

Onderzoek van Shanna Skidmore, businesscoach. Zij vroeg haar publiek (creatieve ondernemers) om deze polls in te vullen. Het bleek dat een grote meerderheid zichzelf vergeleken met anderen, en daar een negatief gevoel aan overhielden.

 

Converseren

Het gesprek aangaan met je community is wellicht belangrijk voor je. Waarom?

 

  • weet waarom je converseert
    Voorbeeld 1: Ik ben actief in twee Facebookgroepen waar vrouwelijke ondernemers in zitten. Geregeld vertelt één van de leden dat ze zich niet prettig meer voelt bij Social Media marketing. Ik ga dan het gesprek met haar aan en vertel hoe ik dit aanpak. Ik kan mensen tips geven over ondernemen zonder Social Media. Dit is belangrijk, omdat er weinig anderen zijn die hen hierbij helpen. Bovendien is het exact mijn publiek, en leidt het tot betalende klanten.
    Voorbeeld 2: Je krijgt via direct message vragen van klanten over jouw business. Je vindt het fijn om de klantvragen via dit platform te beantwoorden, omdat jouw doelgroep dit een fijne manier van communiceren vindt.
  • behandel dit als een opdracht
    “Ik kies ervoor om Instagram messages in te zetten om vragen van potentiële klanten te woord te staan.” Ik doe dit drie keer per week, 10 minuten lang.
  • ga nooit winkelen zonder boodschappenlijstje
    Lees je opdracht voordat je inlogt op het platform. Weet wat je gaat halen. Laat je niet afleiden door posts en updates in de feed.

 

😒Valkuil: je DM’s behandelen als urgent. Altijd gelijk willen antwoorden.

 

 

Creëren

Jij weet zeker dat jouw publiek op Social zit. Daarom wil jij er ook zijn. Om mensen van je bestaan af te laten weten, en om jouw werk te delen.

  • weet waarom je creëert
    Voorbeeld 1: Je hebt geen tijd om elke week een nieuwsbrief te maken. Maar je wil wel laten weten aan je omgeving dat je er nog bent. Een inactieve account doet mensen misschien wel denken dat je out of business bent.
    Voorbeeld 2: Je hebt een visueel beroep en je weet dat het delen wat jij gemaakt hebt, nieuwe geïnteresseerden oplevert.
  • behandel dit als een opdracht
    “Ik kies ervoor om Instagram in te zetten om mijn fotografie te verspreiden. Ik doe dit twee keer per week, 5 minuten lang. Ik zet één keer per maand 8 foto’s klaar om te posten, inclusief captions en hashtags.”
  • ga nooit winkelen zonder boodschappenlijstje
    Lees je opdracht voordat je inlogt op het platform. Weet wat je komt doen. Voorkom dat je inlogt en dan pas gaat bedenken wat je gaat posten. Dit kost je veel tijd! Probeer je werk te batchen: maak alles in een deepwork sessie klaar, aan het begin van de maand of de week.
    Als live een belangrijke is voor jou (en je wilt deze behouden), schrijf dan op wat je wel en niet opneemt en deelt, zodat je niet 10 keer per dag hoeft te overwegen om wel of niet een opname te maken en delen.

 

😒Valkuil: Intentieloos focussen op groei. Meer willen posten omdat je je kanalen wilt laten groeien. Waarom wil je dat? Een heel slimme eigenaar van een schoonheidssalon die ik sprak, vertelde het volgende:

Wij zijn per week maar een half uurtje kwijt aan Social Media. Het is niet onze focus marketingstrategie. We behouden onze kanalen omdat het goed is voor SEO, maar zetten het absoluut niet in voor groei. We merken dat een deel van ons bestaande klantenbestand ons volgt. We posten zo’n twee keer per week op Facebook en Insta om onze bestaande klanten te laten weten waar we mee bezig zijn. Als we bijvoorbeeld een nieuwe gezichtsbehandeling hebben, dan posten we daar iets over.
We letten helemaal niet op reacties en likes. Uit ervaring weten we dat de meeste van onze volgers (onze bestaande klanten dus) het niet liken of reageren. Maar als ze dan in de salon zijn zeggen ze wel: “hee ik zag dat jullie dit en dat gedaan hebben”. Het af en toe posten van een update over onze salon is dus een leuke conversation-starter. Het is een makkelijke manier om te laten weten dat we er nog zijn.

 

Jouw opdracht:

✏️ Zet bovenstaande methodes in om jouw tijd op Social Media te verlagen en je effectiviteit te verhogen. Zou een deel van jouw frustratie met Social al opgelost zijn, als je ipv een uur per dag, maar een uur per week op de netwerken zou zitten?

In mijn geval is dat wel zo. Door mijn newsfeed te blinderen (zie Tool-lijst), en te focussen op Converseren in FB groepen, ben ik maar een uur per week op Social Media. Daardoor heb ik persoonlijk niet het gevoel dat ik er helemaal mee moet stoppen. Het verschilt ook per product. Ik heb meerdere bronnen van inkomsten. Voor OutoftheGrey geldt: Ik wéét dat mijn ideale publiek op Instagram, Facebook en LinkedIn zit (jullie!:)) Daarom ben ik twee keer per week intentioneel op Social. Kijk even mee met mijn strategie:

Dat is hoe ik Social intentioneel gebruik. Uitbesteden heeft voor mij geen zin omdat ik een helder, afgebakend doel heb met Social Media. We zitten met Fantastbaar op Instagram, niet om te vérkopen, maar omdat we activistisch zijn en mensen willen inspireren met oplossingen voor plastic vervuiling. Deze realisatie is geweldig, omdat we dus nooit meer promotionele posts hoeven te plaatsen. Dat scheelt enorm veel tijd.
Een content-based website zoals een blog met goede SEO artikelen kan goed zonder Social. Het blog dat ik in november 2018 ben begonnen, heeft nu tussen de 200 en 300 bezoekers per dag. Zonder Social! En dat voelt fantastisch!

 

Voor sommige van de bedrijven die ik help en adviseer met marketing, heeft uitbesteden wél zin.

Je kunt een (online) business opzetten zonder Social Media. Maar dat kost tijd. Als jij momenteel afhankelijk bent van Social Media qua klantenstroom, dan is het een financieel risico om dat zomaar stop te zetten.

Als jij het aandurft zonder Social, maar je weet nog niet goed hoe, ga dan naar de volgende module.

 


 

🔉 Extra Podcast!

Ik wil niet dat je langer achter je scherm zit dan nodig. Download nu dit interview met Cal Newport over Digital Minimalism.

Zet het mp3-file op je telefoon, sluit je oordopjes aan en ga lekker naar buiten. 🌳🌳 Het interview duurt 45 minuten, dus tijd genoeg voor een wandeling of fietstocht in de natuur. Zet je telefoon lekker op vliegtuigmodus zodat je niet gestoord wordt.

Download hier

(als je op de link klikt, opent de podcast in een nieuw tabblad. Klik op de drie puntjes rechts, en download het bestand. Zet het bestand op je telefoon)
Je kunt ook direct via je telefoon naar https://productivityist.transistor.fm/229 gaan en daar de podcast luisteren.