Deze module gaan we aan de slag met slimmere online marketing. We focussen op:

  • welke online marketingkanalen Evergreen zijn
  • hoe je zorgt dat jouw content niet ondergesneeuwd raakt

Duurzame content maken voor online marketing

Wat bedoel ik met duurzaam? Bestand tegen de tand des tijds. Iets dat lang meegaat.

In mijn werk, als content marketing adviseur en ook met mijn eigen ondernemingen, heb ik gemerkt dat er een enorm verschil is in duurzaamheid van online platformen. Wat is eigenlijk de levensduur van een Social Media post? Dit is best shocking…

Video gezien?

Hoe zou jij het vinden als jij iets maakt, waar mensen járen later nog profijt van hebben?

Content op je eigen website, op iemand anders website, op Pinterest en Youtube, blijft vindbaar.

Youtube en Pinterest zijn eigenlijk geen Sociale Media, maar zoekmachines. Net als Google.

 


 


We weten nu welke online marketing kanalen Evergreen zijn. We hebben geleerd hoe sommige platformen als libraries werken, waarop jouw content nog lang zichtbaar kan zijn.

 

verschuif van kort en vaak berichtjes/foto’s/filmpjes delen op Newsflash kanalen

👇

naar hogere kwaliteit, long-form berichtjes/foto’s/filmpjes. 

 

  • Een Twitterbericht → een blog van 1200 woorden op je eigen site
  • Je Instagramfoto’s  →  een collage op Pinterest.
  • Je Instagram-live praatje → een Podcast van 20 minuten, op je eigen site.
  • Een Facebookfilmpje  → een uitlegvideo van 10 minuten op Youtube.

Wat past het beste bij jou? Schrijven? Of vind je video’s opnemen leuker? Je hoeft niet alles te doen! Kies het platform waar jouw ideale klant zit, en maak iets wat díe persoon gaat helpen.

 

Open Content vs Verpakte Content

Open Content is handig voor je vindbaarheid. Een blogbericht met goede zoektermen en SEO zorgt dat je gevonden wordt via zoekmachines als Google. Dit geld ook voor foto’s, video’s en podcasts: door het plaatsen van dit soort content op open platformen, maak je het makkelijk voor mensen om jouw bedrijf of dienst te vinden.

Verpakte content is bijvoorbeeld een PDFje op je website. Je organiseert bierproeverijen en je schrijft een PDFje met ‘Bierproeven voor dummies’ op je eigen website. Mensen kunnen dit downloaden als ze hun mailadres achterlaten. Het is fijn om mensen op je mailinglijst te hebben. De kans dat iemand uit je e-maillijst een betalende klant wordt, is groter dan als hij je volgt op Social Media. Alleen: verpakte content, zoals een weggevertje uit dit voorbeeld, wordt niet geïndexeerd door de zoekmachines.

 

Maar WAAROVER moet ik dan content maken?

Tip: zoek je niche op!! Positioneer jezelf niet algemeen, maar juist als expert in een bepaalde niche. Kijk waar mensen naar zoeken, en geef dáár een antwoord op. Ik heb hier een super handige tip voor.

Gefeliciteerd! Jouw eerste stappen richting SEO (Search Engine Optimization). Een heel erg krachtig onderdeel van Content Marketing waar je nog jaren profijt kunt hebben.

 

Dit is geen cursus content marketing. Ik wil deze cursus niet te overweldigend maken door hier een hele tutorial content marketing toe te voegen. Ook omdat het maar één van de tactieken is, en dus niet alle cursisten hiervoor zullen kiezen. Toch kan ik het niet laten om hier wat extra materiaal voor te maken. Op de grote OutoftheGrey Tool-lijst vind je wat hulpmiddelen om met bloggen aan de slag te gaan.  Download dan de Keyword Lijst voor Blog onderwerpen. Lees ook het heel nuttige artikel: How To Start a Blog in One Afternoon.