► Lees eerst deze inleiding, helemaal tot beneden. Daaronder vind je de 4 sub-lessen. Die kun je één voor één afronden. 

De 3 Social Media struggles

Veel ondernemers heb ik al horen zeggen: “Als ik geen bedrijf had, was ik al lang gestopt met Social!” Blijkbaar worstelen meerdere ondernemers met deze tweestrijd: Ongemak en frustratie met het platform Facebook, Instagram of Twitter, maar toch bang om het allemaal overboord te gooien. Wat zijn nu de 3 grootste frustraties die ondernemers en marketers hebben met Social Media?

Note: mijn hand ziet er mega-raar uit, maar dat komt door de fish-eye lens op mijn smartphone die helaas niet uit kan! 😂

 

✏️ Vragenlijstje

Video gezien? Herken je je er in? Ik ben heel benieuwd naar jouw gevoel over Social Media Marketing. Vul deze Typeform in, en kom daarna weer terug op deze pagina. https://outofthegrey.typeform.com/to/odxUZV

 

 

Hoe is het zover gekomen?

Het is echt ongelooflijk hoeveel mensen deze ongemakken voelen. Dat komt omdat er zo ontzettend veel mensen gebruik maken van Social.

Waarom voelt het alsof Social Media bijna verplicht is, als ondernemer?

Omdat dit is wat ons geleerd wordt.

 

A. Externe krachten

Als je intypt in Google: ‘How to market your business’ komt dit artikel van Entrepreneur.com als één van de hoogste resultaten.

 

En vrijwel gelijk staat daar: Social media marketing. En dit is slechts één voorbeeld. Overal om ons heen wordt ons verteld dat Social Media krachtig is voor je business. En als je het overal hoort, ga je vanzelf geloven dat het echt zo is. En je wilt niet de bus missen. Dus doe je mee. Ook merk je elke dag dat andere merken en bedrijven het ook doen. Scrollend door je feed kom je posts van je concurrenten tegen. Zij gaan zo goed!

Elke dag scroll je door je feed, en alles wat je ziet is bedrijven die hun producten promoten op deze platforms. Dat geeft je een gevoel van bevestiging dat als zij het doen, jij het ook moet doen. Die bedrijven zijn immers succesvol. 

B. Interne krachten

Wat is het spannendste aan een bedrijf opzetten? Juist! Face to face je product of dienst verkopen. Social media geeft je een cover. Het is in je comfort zone. Je kunt wat dingetjes posten, zo vanuit je luie stoel. En jouw brein is zo geprogrammeerd dat het automatisch de makkelijkste optie kiest…

Plus: het is gratis! Als kleine ondernemer of marketer met een beperkt budget is het best een drempel (en soms gewoonweg onmogelijk) om een betaalde marketingcampagne te doen. Om advertenties in te kopen of met een influencer te werken. Social media, daarentegen, is een kwestie van een accountje aanmaken, content plaatsen en hoppa, je bent in business! Elke dag worden er duizenden nieuwe business-accounts aangemaakt op Social Media.

 

Welke Onderwerpen leer ik in deze module?

 

1. Struggle: Social Media Marketing = niet meer effectief

We kijken waarom Social Media niet meer zo effectief was als jaren geleden. We behandelen 3 fenomenen: de krimpende spanningsboog, het newsflash-principe en de dood van organic reach. 

💻 Video-tutorials, cases en een opdracht

2. Struggle: Social Media voelt niet authentiek 

Veel ondernemers hebben het gevoel dat vloggen en foto’s posten op Social Media gewoonweg niet bij hun past.

💻 Video-tutorials, cases en een opdracht

3. Promomeisje of Architect van je bedrijf

De Wet van de Remmende Voorsprong: waarom het wellicht in je voordeel kan werken om geen Social Media in te zetten. 

💻 Video-tutorials, cases en een opdracht

4. 🎂 Bonus: Digital Minimalism + quitting Social

Meer over Digitaal Minimalisme. 

💻 Video-tutorials, cases en een opdracht